Politik
Danske Professionshøjskoler arbejder politisk ud fra den strategi, der er vedtaget af Danske Professionshøjskolers rektorkollegie og formandskollegie. Med udgangspunkt i strategien arbejder vi med tre strategiske indsatser frem til 2022.

Politik



Danske Professionshøjskoler arbejder politisk ud fra den strategi, der er vedtaget af Danske Professionshøjskolers rektorkollegie og formandskollegie. Med udgangspunkt i strategien arbejder vi med tre strategiske indsatser frem til 2022.
Strategi 2018-2022


Grundfortælling
Vi former Danmark med fremragende uddannelser
Danmark er bygget på stærke professioner, der både i offentlig og privat virksomhed skaber vækst, velfærd og demokrati. I professionerne er arbejdet for hver enkelt en kilde til identitet og stolthed. Det forpligter. De danske professionsuddannelser er kilden til det, der udvikler og driver samfundet.
Vi uddanner de studerende i tæt samspil med praksis. Vi underviser på et stærkt fagligt og professionsrettet grundlag. Vi videre- og efteruddanner i samarbejde med virksomheder, kommuner og regioner. Vi bygger på frugten af aktuel og relevant viden fra egen og andres forskning. Og vi finder ny indsigt i konkrete samarbejder med en hel verden.
Hele det danske samfund, aftagere og politikere kan mærke os konkret. Vores uddannelser gør en forskel for både velstand og velfærd. Vores forvaltning af ansvaret søger altid de bedst mulige løsninger. Kend os på, at vi med fremragende uddannelser skaber et helt Danmark.


Pejlemærke
En sektor for de professions- og erhvervsrettede uddannelser med udgangspunkt i Universities of Applied Sciences


Strategiske indsatser
Kvalitetsløft på 0-6 årsområdet
Strategi 2018-2022
Grundfortælling
Vi former Danmark med fremragende uddannelser. Danmark er bygget på stærke professioner, der både i offentlig og privat virksomhed skaber vækst, velfærd og demokrati. I professionerne er arbejdet for hver enkelt en kilde til identitet og stolthed. Det forpligter. De danske professionsuddannelser er kilden til det, der udvikler og driver samfundet.
Vi uddanner de studerende i tæt samspil med praksis. Vi underviser på et stærkt fagligt og professionsrettet grundlag. Vi videre- og efteruddanner i samarbejde med virksomheder, kommuner og regioner. Vi bygger på frugten af aktuel og relevant viden fra egen og andres forskning. Og vi finder ny indsigt i konkrete samarbejder med en hel verden.
Hele det danske samfund, aftagere og politikere kan mærke os konkret. Vores uddannelser gør en forskel for både velstand og velfærd. Vores forvaltning af ansvaret søger altid de bedst mulige løsninger. Kend os på, at vi med fremragende uddannelser skaber et helt Danmark.
Pejlemærke
En sektor for de professions- og erhvervsrettede uddannelser med udgangspunkt i Universities of Applied Sciences.
Strategiske indsatser
Strategiske indsatser
Rekruttering


I 2030 vil Danmark mangle 35.000 pædagoger, lærere, sygeplejersker og socialrådgivere. Danmark vil derfor ikke bare stå overfor et uddannelsesproblem men et samfundsproblem, der vil påvirke os alle.
Fremtidens læreruddannelse


En evaluering fra 2018 pegede bl.a. på, at læreruddannelsen ikke var ambitiøs nok. Derfor har Danske Professionshøjskoler, sammen med en udviklingsgruppe, leveret forslag til, hvordan en ny læreruddannelse kan se ud.
Kvalitetsløft på 0-6 årsområdet


Danske Professionshøjskoler ønsker at bidrag til at løfte kvaliteten på 0-6 årsområdet, og har bl.a. præsenteret seks anbefalinger til at styrke pædagoguddannelsen.
Andre fokusområder
Danske Professionshøjskoler beskæftiger sig med en række områder indenfor blandt andet forskning, sundhed og meget mere. Desuden har vi publiceret udspil, analyser og andet materiale.
Læs mere her:
Forskning og udvikling på professionshøjskolerne
Hvidbog om Universities of Applied Sciences
Danske Professionshøjskoler afgiver høringssvar i forbindelse med blandt andet ændringer af love og bekendtgørelser på uddannelsesområdet.