BAGGRUND: Forskning på professionshøjskolerne flytter undervisningen og skaber forbedringer i borgernes hverdag: “Forskningsprojekter kan fremme...
Forskning og udvikling på professionshøjskolerne
Professionshøjskolernes forskning og udvikling bidrager både til uddannelsernes kvalitet og til samfundets udvikling.
Professionshøjskolerne bidrager til vækst og velfærd i hele samfundet. En væsentlig drivkraft i den indsats er vores forsknings- og udviklingsaktiviteter. Indsatserne foregår tæt på det arbejdsmarked og de borgere, vores uddannelser handler om, og derfor er vejen kort fra vores studerende og vores uddannelser ud til folkeskoler, daginstitutioner, det nære sundhedsvæsen, virksomheder og de mange andre områder, vi er i berøring med. Professionshøjskolerne skaber viden, der bliver til forbedringer i både uddannelserne og i danskernes hverdag.
Fra 2013 til 2018 har professionshøjskolerne fordoblet det samlede antal forsknings- og udviklingsprojekter. Samtidig er 73 pct. af projekterne gennemført i samarbejde med universiteter eller parter fra praksis. Det viser Uddannelses- og Forskningsministeriets evaluering af professionshøjskolernes forsknings- og udviklingsarbejde.
Læs mere om evalueringen her og find baggrund og cases om forsknings- og udviklingsarbejdet nedenfor.
Forskere rækker hjælpende hånd til plejefamilier
CASE: Et fireårigt projekt vil forsøge at finde nye redskaber, der støtter plejefamiliers arbejde med...
Ny viden understøtter den demokratiske samtale
CASE: Et forskningsprojekt på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har ledt efter løsningen på mediernes udfordringer....
Playful Learning: Leg skal styrke børns kreative og eksperimenterende tilgang
CASE: Professionshøjskolerne arbejder på højtryk med at udvikle en ny professionsdidaktik, som i højere grad...
Styrket forskning på børneområdet udfylder vigtigt tomrum
Aftalen om styrket forskning på børneområdet i aftalen om forskningsreserven er et afgørende skridt for øget kvalitet på området, mener Danske Professionshøjskoler. Formand Stefan Hermann bemærker især, at partierne bag aftalen lægger vægt på praksisnær forankring og inddragelse af pædagoguddannelsen. Dygtige pædagoger er centrale i et kvalitetsløft af børneområdet.
Videnregnskab 2019
Vi har samlet fakta om forsknings- og udviklingsaktiviteter
I videnregnskabet 2019 opgøres en række nøgletal for professionshøjskolerne inden for finansiering, forskningsaktivitet, FORSK2025-temaer, medarbejderkompetencer, videnomsætning og viden til professionshøjskolerne.
Professionshøjskolerne og LEGO Fonden vil forske i leg i undervisning
LEGO Fonden og de danske professionshøjskoler har startet udviklingsprogrammet Playful Learning. Nu udvider det femårige program med en forskningsdel, der undersøger, hvordan eksperimenterende tilgange til leg og læring kan styrke fremtidens lærere og pædagoger.