Studerende bag virtuelt studiemiljø på Absalon

I det daglige er Svend Holstein Ipsen og Thorbjørn Holmegaard tålmodige lærerstuderende i Roskilde, men de to har på kort tid taget den digitale førertrøje over deres studiemiljø. De studerende var nemlig ærgerlige over studiets intranet, som til tider kunne føles helt uoverskueligt. Med viden fra et afsluttet valgfag om programmering i skolen, udviklede de en app – kaldet App’salon. Det kræver nu blot et klik, og så kan både studerende og undervisere tilgå de mange interne hjemmesider som studiet har. Fra en kaotisk jungle, har appen nu gjort intranettet til en overskuelig plantage, baseret på lige rækker og logik. Som Thorbjørn Holmegaard siger: “Intranettet på studiet havde mange gode muligheder, men det var svært at finde dem, når der ofte var tale om en undermappe til en undermappe – nu skal vi blot klikke for at finde de gode ting og informationer”.

De to appudviklere oplever samtidig at have fået konkret skolepraksis mellem hænderne på deres indimellem teoretiske studier: “Den teoretiske viden, vi fik i valgfaget, har vi kunnet bruge i praksis til at få mere ud af intranettet fra et studenterperspektiv”, siger Svend Holstein Ipsen. Desuden forventer de, at deres erfaring kan bruges i deres kommende virke som skolelærere.

“Skolernes intranet har mange potentialer, og når vi øger overskueligheden får alle meget mere ud af det – lærere, elever og forældre”, siger Thorbjørn Holmegaard.

Svend Holstein Ipsen og Thorbjørn Holmegaard har ikke hørt om andre lignende apps, men de anbefaler klart, at studier og studerende samt skoler og lærere, tænker i at anvende apps som en overskuelig vej til bedre digital kommunikation, til gavn for hele institutionen. Og til spørgsmålet, om det har været svært, svarer de to studerende: “Det er meget lettere end man tror, vi skulle faktisk blot blive klar over, at det var en mulighed”.