Foto: Søren Kjeldgaard
Lise Dissing Møller og Bo Meier underviser til daglig fremtidens folkeskolelærere og sygeplejersker. I eftermiddag er de blandt prismodtagerne af Undervisningsprisen 2023. Prisen hædrer engagerende og inspirerende undervisere, og overrækkes af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund.
En dygtig underviser kan have afgørende betydning. Både for de studerendes læring, men i den grad også for deres motivation og trivsel under uddannelsen. Derfor hylder Uddannelses- og Forskningsministeriet i dag syv ekstraordinære undervisere på landets videregående uddannelser, når Undervisningsprisen 2023 uddeles.
To af prismodtagerne underviser til dagligt på to af landets professionshøjskoler, nemlig Lise Dissing Møller, der er lektor på Københavns Professionshøjskole, hvor hun underviser på læreruddannelsen i fagene dansk og teknologiforståelse. Samt Bo Meier, der er adjunkt på UC SYD, hvor han fx ved brug af simulationsbaseret undervisning uddanner fremtidens sygeplejersker i bl.a. akut sygepleje og anatomi og fysiologi.
Medrivende momse på YouTube og nyskabende undervisning
En medrivende underviser, der med sin nyskabende undervisning formår at engagere de studerende og understøtte deres nysgerrighed, mod og lærerkompetencer. Det er noget af det, der kendetegner Lise Dissing Møllers undervisning, og derfor modtager hun i dag årets undervisningspris.
Lise underviser på læreruddannelsesprofilen ’Future Classroom Teacher’, der er et flagskibsmiljø for eksperimenterende læring og undervisning, som Lise både har bidraget til at etablere og udvikle. Derudover er Lise en drivende kraft i udviklingen af teknologiforståelse som nyt fagligt område på læreruddannelsen.
Studerende, kollegaer og ledelse beskriver Lise som forbilledlig og god til at finde nye formater og inspirerende måder at kommunikere med og til de studerende. Desuden at Lise har et stærkt blik for formidling af vanskeligt stof i nye undervisnings-, praktik- og prøveformer.
Lise bidrager til formidling af vanskeligt stof, fx ved det ekstra arbejde hun gør i at lave YouTube-videoer til hver lektion, som hun kalder 'Momsetube', hvor hun gennemgår de mest centrale pointer fra teksterne, vi har læst til dagen, og en struktureret plan for, hvad undervisningsgangen kommer til at handle om. Det er næsten indstillingsværdigt alene
Uddrag af de studerendes indstilling af Lise Dissing Møller
’All in’ på simulationsundervisning og virkelighedsnære læringsrum
Bo Meier modtager Undervisningsprisen 2023 for sin evne til at skabe gode, virkelighedsnære læringsrum i den akutte sygeplejes simulering samt praksisnær undervisning med fokus på kritisk refleksion.
Med Bos undervisning oplever de sygeplejerskestuderende, at deres kompetencer har betydning for evnen til at handle kompetent i akutte og kritiske sygeplejesituationer. Med sin rolige, positive og inkluderende tilgang, formår Bo at skabe et trygt læringsrum, hvor de studerende får lyst til og mod på at deltage aktivt.
Bo går ifølge studerende, kollegaer og ledelse ’all in’ i simulationsundervisningen og udnytter det fulde potentiale af både teknologier og remedier. Bo er altid parat til at dele ud af sin viden – både til kollegaer og studerende, ligesom han bidrager til at udvikle og tilrettelægge sygeplejerskeuddannelsen på UC SYD.
Bo er eminent til at inddrage sin store viden og mange års erfaringer fra praksis som intensivsygeplejerske. Bo formår at koble teori til praksis, hvilket klæder os bedre på til praktikken og ikke mindst vores fremtidige virke som sygeplejersker. Og fordi Bo ikke er bange for at give den gas med rollespillet, hjælper det os studerende til at spille med, selvom det for de fleste er en smule grænseoverskridende
Uddrag af de studerendes indstilling af Bo Meier
En anerkendelse af underviserens betydning og indsats
Det er fjerde gang, at Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler undervisningsprisen. Syv undervisere på de videregående uddannelser modtager prisen på 500.000 kroner, hvoraf 200.000 kroner er en personlig hæderspris og 300.000 kroner skal gå til udviklingsaktiviteter, der understøtter et godt og engagerende undervisningsmiljø på uddannelsesinstitutionerne.
Formålet med Undervisningsprisen er at anerkende den store betydning, som inspirerende, inddragende og nytænkende undervisere har for de studerende og for måden, man lærer på. Derudover skal undervisningsprisen skabe øget opmærksomhed om underviserrollen, inspirere til fremragende undervisning på de videregående uddannelser og bidrage til at gøre det mere prestigefyldt at være en god underviser.