Foto: Søren Kjeldgaard
En dygtig underviser spiller en afgørende rolle for de studerendes faglige motivation, engagement i undervisningen og trivsel gennem hele uddannelsesforløbet. Derfor hylder Uddannelses- og Forskningsministeriet i dag syv ekstraordinære undervisere på landets videregående uddannelser – deriblandt to fra professionshøjskolerne – når Undervisningsprisen 2024 uddeles.
De to prismodtagere fra professionshøjskolerne er Iben Fogstrup, lektor ved fysioterapeutuddannelsen på Professionshøjskolen Absalon, og Juljana Gjata Hjorth Jacobsen, lektor og ph.d. ved VIA University College og underviser på læreruddannelsen i tysk.
De to undervisere bliver hædret med Undervisningsprisen for deres fortræffelige undervisning af fremtidens fysioterapeuter og folkeskolelærere.
Sikrer, at den nyeste viden når frem til de studerende
Iben Fogstrup arbejder som underviser på fysioterapeutuddannelsen og gør meget ud af at sikre, at den nyeste viden fra faget når ud i undervisningen. Det kommer blandt andet til udtryk, når Iben inviterer eksterne samarbejdspartnere fra praksis ind i undervisningen, og når hun inddrager eksempler fra sin egen tid som fysioterapeut.
Ud over at udgive undervisningsmaterialer er Iben også dybt involveret i konceptet Åben briks – en slags lektiecafé, hvor ældre studerende underviser yngre studerende. Konceptet er meget populært og har kørt i flere år. Det skyldes i høj grad Ibens utrættelige engagement i at motivere, være til rådighed og støtte de studerende, så de får mod på at undervise hinanden.
De studerende fortæller, at Iben altid skaber gode muligheder for, at de kan øve sig og udvikle deres faglige kompetencer. Det skyldes ikke mindst, at Iben har et stort fokus på, at man som studerende kommer ned til briksen og får fysioterapifaget i hænderne. På den måde oplever de studerende, at undervisningen bliver sjovere, de lærer mere af det, og de får en solid forståelse af faget.
"Iben kan få selv den dårligste dag til at blive god. Iben ser os alle og møder os hver især med det, som vi har brug for”, uddrag af de studerendes indstilling af Iben Fogstrup.
Gør koblingen mellem uddannelse og praksis helt klar
Juljana Gjata Hjorth Jacobsen, der er den anden modtager af Undervisningsprisen 2024 fra professionshøjskolerne, formår i sin undervisning at opbygge de studerendes professionsidentitet, så de har det mod og den tillid til egne evner, som kræves for at stå ude i klasserummet og være lærer.
Juljana er didaktisk særdeles kreativ, og hendes undervisning er eksemplarisk på en måde, der gør, at de studerende som kommende lærere kan hente inspiration fra hendes undervisningsmetoder til deres egen undervisning i landets folkeskoler. Juljana inddrager fx de studerende i udvikling af undervisningsmaterialer til tyskundervisningen, og sammen med et hold studerende har hun udviklet en billedbog på tysk, som i dag er udgivet og brugt i tyskundervisningen i nogle af landets folkeskoler.
"Juljanas gør virkelig tingene 100 %. Hun går the extra mile og skaber en kanongod og varieret undervisning! Vi er bedre tysklærere, fordi vi har haft Juljana”, uddrag af de studerendes indstilling af Juljana Gjata Hjorth Jacobsen.
Om Undervisningsprisen
I år er det femte gang, at Uddannelses- og Forskningsministeriet uddeler Undervisningsprisen. Syv undervisere på de videregående uddannelser modtager prisen på 500.000 kr., hvoraf 300.000 kr. skal gå til udviklingsaktiviteter, der understøtter et godt og engagerende undervisningsmiljø på uddannelsesinstitutionerne.
Formålet med Undervisningsprisen er at anerkende den store betydning, som inspirerende, inddragende og nytænkende undervisere har for de studerende og for måden, man lærer på. Derudover skal Undervisningsprisen skabe øget opmærksomhed om underviserrollen, inspirere til fremragende undervisning på de videregående uddannelser og bidrage til at gøre det mere prestigefyldt at være en god underviser.