Læreruddannelsen til debat

Læreruddannelsens centrale rolle for folkeskolen stod tydeligt, da Danske Professionshøjskoler satte uddannelsen til debat blandt omkring 40 politikere, eksperter og andre aktører

Politikere fra kommuner og Folketing og andre aktører omkring læreruddannelsen fik en indføring i og mulighed for at debattere den aktuelle udvikling omkring læreruddannelsen, da Danske Professionshøjskoler inviterede til et indblik i læreruddannelsen. Målet var at bringe politikere og andre med berøring til uddannelsen helt tæt på den udvikling, der foregår omkring den. Baggrunden er bl.a. udspillet Handleplan til en bedre læreruddannelse – 10 ambitioner, som Danske Professionshøjskoler offentliggjorde i foråret. Siden da har udspillet været til debat, og den debat fortsatte på mødet, som foregik på Københavns Professionshøjskole.

Camilla Wang, rektor på Professionshøjskolen Absalon og næstformand i Danske Professionshøjskoler præsenterede blandt andet læreruddannelsens udvikling og arbejdet med handleplanen. Hun lagde vægt på, at studieintensiteten skal øges – en udvikling, som allerede er sat i gang på uddannelserne. Desuden understregede hun, at sammenhængen mellem læreruddannelsen og folkeskolen er afgørende for kvaliteten i uddannelsen.

”Læreruddannelsen og folkeskolen er bundet tæt sammen. Kvaliteten i læreruddannelsen afhænger blandt andet af den tætte tilknytning, uddannelsen har til folkeskolen, hvor de studerende møder og øver sig på den profession, de skal varetage. Det er et område, vi bliver ved med at udvikle, og derfor indgår det også som et selvstændigt punkt i vores handleplan”, sagde Camilla Wang.

Deltagerne fik også indblik i, hvordan de studerende på uddannelsen arbejder og i, hvordan uddannelserne arbejder med praksisnær og anvendt forskning og udvikling samt ny viden.

Det var formand for Danske Professionshøjskoler og rektor på Københavns Professionshøjskole, Stefan Hermann, som bandt dagen sammen og styrede debatten. Han tog imod både forslag og spørgsmål, og konstaterede, at udviklingen af læreruddannelsen aldrig slutter, fordi uddannelsen hele tiden skal følge med udviklingen i samfundet.

”Derfor håber vi også, at I vil fortsætte debatten og samarbejdet med os. Vi skal udvikle blive ved med at udvikle uddannelsen, og det kan vi kun gøre sammen og med et stærkt helhedsblik på denne helt afgørende uddannelse”, sagde Stefan Hermann.