Danske Professionshøjskoler: Historisk investering i læreruddannelsen

Regeringen, SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Alternativet og Kristendemokraterne har netop indgået aftale om næste års finanslov. I aftalen er der afsat 65 mio. kr. i 2022 og 125 mio. kr. fremover til en ny styrket læreruddannelse.

Stefan Hermann, som er formand i Danske Professionshøjskoler, er tilfreds med, at der kan tages hul på arbejdet med at styrke læreruddannelsen:

– Det er historisk, at regering og Folketinget investerer betydeligt i en bedre læreruddannelse. Investeringen er et stort skridt fremad for læreruddannelsen og dermed for folkeskolen, siger Stefan Hermann.

Stefan Hermann havde håbet, at der blev råd til alle de anbefalinger, som Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsforening, Lærerstuderendes Landskreds og Danske Professionshøjskoler præsenterede for uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S) for nylig. Realiseringen af disse anbefalinger vil koste 200 mio. kr. årligt. I den kommende tid skal Folketingets partier forhandle det nærmere indhold i en ny læreruddannelse, og her skal partierne prioritere.

– Med det permanente løft af læreruddannelsen kan vi tage de første vigtige skridt mod en bedre læreruddannelse, og politikerne og læreruddannelsens parter skal nu kigge på, hvordan vi får mest muligt ud af midlerne og samtidig se på, hvordan en ny læreruddannelse skal strikkes sammen. Ikke mindst hvordan man vil sikre finansieringen af alle udviklingsgruppens forslag. Folkeskolen fortjener en læreruddannelse, som er langtidsholdbar, og som der er ro omkring, siger Stefan Hermann.

Stefan Hermann havde naturligvis gerne set, at partierne også havde afsat penge til uddannelserne til pædagog, socialrådgiver og sygeplejerske. Og han understreger, at Danske Professionshøjskoler vil arbejde hårdt på at få politisk opbakning til investeringer i uddannelserne. Også her er der brug for flere timer og undervisning tættere på virkeligheden, der skal forberede de studerende bedre til at træde ud og tage ansvar for de mange opgaver, som venter på skoler, i dagtilbud, i fritidsordninger, på bosteder, på sygehuse og i kommunerne.

LÆS MERE: Anbefalinger til ny læreruddannelser

Tilmeld nyhedsbrev