Fremtidens pædagoger – nyt udspil fra professionshøjskolerne

Pæd udspil

Pædagogerne af i morgen skal være bedre end pædagogerne af i går, og det stiller krav til uddannelsen. Derfor fremlægger Danske Professionshøjskoler seks sigtelinjer, som skal styrke pædagoguddannelsen og sikre, at de nyuddannede pædagoger lever op til behovet for kvalitet i blandt andet daginstitutionerne.

”Kravene til pædagoger bliver stadigt mere komplekse. Det stiller stigende krav til pædagoguddannelsen. De seks sigtelinjer viser retningen for, hvordan uddannelsen kan leve op til kravene, men det er vigtigt at understrege, at professionshøjskolerne ikke kan nå i mål alene. Kommunerne har ansvar for de rammer, pædagogerne møder både i deres praktik og i arbejdslivet, og politikerne skal levere de nødvendige rammer for pædagogernes arbejde og uddannelse. Derfor er sigtelinjerne et oplæg til dialog med alle samarbejdspartnere”, siger Camilla Wang, næstformand i Danske Professionshøjskoler.

Sigtelinjerne er i lyset af den seneste tids fokus på især daginstitutioner blevet ekstra aktuelle, men de favner alle de områder, landets pædagoger dækker blandt både børn, unge og voksne og inden for såvel normal- som specialområdet. De er Danske Professionshøjskolers bud på en retning for pædagoguddannelsen på længere sigt, hvis uddannelsen skal leve op til behovet for bl.a. kvalitet i daginstitutioner.

”Pædagoguddannelsen gør det ikke alene, men den har stor betydning. For eksempel vil vi forbedre den del af uddannelsen, som handler om pædagogernes faglige ledelse. Pædagogernes faglige ledelse af deres kolleger, også dem uden børnefaglig uddannelse, er vigtig. Den sikrer, at alle leverer den omsorg, som det enkelte barn har behov for. Det er et område, som meget fint illustrerer, hvordan vi har mulighed for at ruste de studerende bedre til deres vigtige opgaver. Men vi kan kun nå i mål, hvis alle parter lægger kræfterne i”, siger Camilla Wang.

De seks sigtelinjer lyder i overskriftsform, at fremtidens pædagoger skal:

  1. Vide mere om menneskers udvikling, behov og muligheder
  2. Have bedre kreative og skabende aktivitetsrettede færdigheder
  3. Stå stærkere i professionen – i mødet med andre
  4. Være bedre til at bruge pædagogisk forskning og arbejde innovativt
  5. Være stærkere faglige ledere
  6. Kunne rådgive om menneskers udvikling

 

Se sigtelinjerne nedenfor eller hent dem som pdf her.

 

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
  • +45 33 38 22 00
  • uc-dk@uc-dk.dk
  • Ny Vestergade 17 st. tv. 1471 København K

Tilmeld nyhedsbrev

  • Tilmeld dig Danske Professionshøjskolers nyhedsbrev, og modtag debatindlæg, nyheder og udspil fra vores forskellige kanaler.