Kampagne blandt unge skaber synlighed om velfærdsuddannelser

Uddannelses- og Forskningsministeriet, FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation, KL, Danske Regioner og Danske Professionshøjskoler sætter frem mod ansøgningsfristen til videregående uddannelser 5. juli fokus på velfærdsuddannelser.

Mange af de unge, som gik i overvejelser om deres valg af uddannelse op til ansøgningsfristen til videregående uddannelser på kvote 2 i marts måned, blev på sociale medier mødt af budskaber om, hvorfor det giver mening at blive for eksempel lærer, pædagog eller sygeplejerske. Det er FH – Fagbevægelsens Hovedorganisation, som har taget initiativ til kampagnen, og det er der god grund til, siger næstformand Nanna Højlund.

”Det er helt afgørende, at vi har dygtige fagprofessionelle, hvis vi skal levere den velfærd, der er behov for i vores samfund både nu og over de næste år. Vi ved også, at der vil være færre unge at rekruttere, fordi ungdomsårgangene bliver mindre, og ser vi på søgetallene til flere af professionsbacheloruddannelserne på velfærdsområdet, så ser det ikke så lyst ud. Kampagnen skal bidrage til at vise de mange spændende og meningsfulde muligheder, der er for at arbejde inden for velfærdsområdet og forhåbentlig give endnu flere unge lyst til at gå i den retning,” siger Nanna Højlund.

LÆS MERE: Rekruttering til vigtige velfærdsuddannelser går den forkerte vej

Kampagnen fortsætter frem mod fristen til kvote 1 den 5. juli. Her vil studerende fra en række uddannelser sætte ansigt og ord på, hvorfor netop deres uddannelse giver mening. Ambitionen er, at flere unge får øjnene op for, hvor meget mening der er i de fag, professionshøjskolerne uddanner til.

”Hvis du vil tage imod børn, når de kommer til verden, tage hånd om dem, der rammer svære situationer i livet, give børn en tryg opvækst og en god skolegang eller hjælpe syge, svage og udsatte, eller hvis du på andre måder vil være med til at skabe de rammer, som sikrer et godt samfund, så findes det her. Vi uddanner til helt uundværlige dele af hele Danmark, og det skal vi have flere til at få øje på,” siger Stefan Hermann, formand for Danske Professionshøjskoler.

Du kan finde kampagnen her, hvor der løbende bliver tilføjet nyt materiale frem mod fristen 5. juli.

Tilmeld nyhedsbrev