Foto: Uffe Weng
Forskningsprojekt om børns tidlige regnestrategier kan gøre en forskel for børn, der har svært ved matematik. Bag står Pernille Bødtker Sunde fra VIA University College, der med projektet sikrede sig titlen som vinder af Ph.d. Cup 2020.
Pernille Bødtker Sunde deltog i årets Ph.d. Cup med et projekt om matematikvanskeligheder blandt børn i 1. klasse, som sikrede hende titlen som vinder af Ph.d. Cup 2020.
Projektet har blandt andet vist, at der skal lægges mindre vægt på, hvilke regnemetoder eleverne bruger, og større vægt på lærernes formidling i forhold til at give børnene en grundlæggende forståelse for tal og regning. Resultaterne tyder nemlig på, at børns regnestrategier i de mindre klasser ikke har så stor indflydelse på, hvordan de klarer sig i matematik.
LÆS MERE: Tema om professionshøjskolernes forskning og udvikling
”Min forskning viste, at piger i 1. klasse brugte tællestrategien tre gange så ofte som drengene, hvilket svarer til en forskel på mindst to læringsår. Det resultat var noget chokerende, for det kunne jo tyde på, at piger var i større risiko for at havne i matematikvanskeligheder senere hen. Men da jeg undersøger de samme børn igen på 4. klassetrin, er der ikke væsentlig forskel på, hvor godt drengene og pigerne klarer sig. Piger i 1. klasse er altså tilsyneladende mere tilbøjelige til at bruge tællestrategier end drengene, selvom de faktisk godt mestrer de mere avancerede regnestrategier,” siger Pernille Bødtker Sunde i en nyhed på VIA University Colleges hjemmeside.
Hun håber, at resultaterne kan gøre det nemmere at forudsige og herigennem afhjælpe matematikvanskeligheder, inden børnene bliver for vant til at tænke matematik på en bestemt måde.
LÆS MERE: Videnregnskab 2019
Hendes sejr i Ph.d. Cup 2020 er et vidnesbyrd på, hvordan professionshøjskolernes praksisnære forskning har direkte betydning for dem, forskningen handler om, og i samfundet. I dette tilfælde bidrager forskningen med vigtig viden til nuværende og kommende lærere. Derfor har uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen allerede vist stor interesse for, hvordan denne viden kan blive implementeret ude i virkeligheden og gøre en forskel i skolerne.