Årets optagetal viser, at der er et lille fald i optaget på de velfærdsrettede professionsuddannelser,...
Det handler om at
blive professionel
Danske Professionshøjskoler er interesseorganisation for landets seks professionshøjskoler, der uddanner dygtige professionelle – både til velfærdssamfundet og til virksomheder.
Professionsuddannelser er kendetegnet ved, at de er målrettet en bestemt profession; som fx uddannelsen til sygeplejerske, pædagog, bioanalytiker eller bygningskonstruktør. Derfor har professionsuddannelserne stort fokus på både teori og praksis, hvor de studerende træner deres fag. Igen og igen. Forfra og bagfra. Her adskiller professionsuddannelserne sig fra stort set alle andre videregående uddannelser.
Professionshøjskolerne udbyder tilsammen uddannelser i 36 byer. De fem største uddannelser er pædagog-, sygeplejerske-, lærer-, socialrådgiver- og fysioterapeutuddannelsen.
Danske Professionshøjskoler lancerer nu 18 forslag, der – set fra et uddannelsesperspektiv – skal bidrage til, at Danmark får flere dygtige sygeplejersker, pædagoger, lærere og socialrådgivere.
Strategiske indsatser
Strategiske indsatser
Strategisk indsats #1
I 2030 vil Danmark mangle 35.000 pædagoger, lærere, sygeplejersker og socialrådgivere. Danmark vil derfor ikke bare stå overfor et uddannelsesproblem men et samfundsproblem, der vil påvirke os alle.
Strategisk indsats #2
I september 2022 indgik et politisk flertal en aftale om en ny og bedre læreruddannelse. Den nye uddannelse tager udgangspunkt i anbefalinger fra en udviklingsgruppe, som Danske Professionshøjskoler har deltaget i.
Strategisk indsats #3
Danske Professionshøjskoler ønsker at bidrag til at løfte kvaliteten på 0-6 årsområdet, og har bl.a. præsenteret seks anbefalinger til at styrke pædagoguddannelsen.
Rekruttering

I 2030 vil Danmark mangle 35.000 pædagoger, lærere, sygeplejersker og socialrådgivere. Danmark vil derfor ikke bare stå overfor et uddannelsesproblem men et samfundsproblem, der vil påvirke os alle.
Ny læreruddannelse

I september 2022 indgik et politisk flertal en aftale om en ny og bedre læreruddannelse. Den nye uddannelse tager udgangspunkt i anbefalinger fra en udviklingsgruppe, som Danske Professionshøjskoler har deltaget i.
Kvalitetsløft på 0-6 årsområdet

Danske Professionshøjskoler ønsker at bidrag til at løfte kvaliteten på 0-6 årsområdet, og har bl.a. præsenteret seks anbefalinger til at styrke pædagoguddannelsen.
Aktuelt
Studentermedhjælper til Danske Professionshøjskoler
Danske Professionshøjskolers sekretariat søger en engageret studerende, der har gode analytiske kompetencer, lyst til databehandling...
Stilstand i søgningen til professionshøjskolerne – reform skaber håb for fremtiden
Dagens søgetal til de videregående uddannelser viser stilstand i antallet af ansøgere til professionshøjskolernes uddannelser...
Danske Professionshøjskoler: Ambitiøs reformaftale sikrer mere attraktive professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser med bedre praktik, mere virkelighedsnær undervisning og flere videreuddannelses- og karriereveje for de studerende
Med den politiske aftale ‘Reform af professionsbachelor- og erhvervsakademiuddannelserne i Danmark‘ investerer regeringen og aftaleparterne...
Studieaktivitetsmodel
Professionshøjskolernes studieaktivitetsmodel gør det nemmere for de studerende at få overblik over deres studie.
Andre websites
UC Viden
UC Viden er professionshøjskolernes videndatabase, der omfatter publikationer, forsknings- og udviklingsprojekter og aktiviteter.
Diplomuddannelser
Diplom.dkprof.dk er diplomuddannelsernes fælles website.
Læreruddannelsesnet
Læreruddannelsesnet er en webside for undervisere og ledere på læreruddannelsen
Pædagoguddannelsesnet
Pædagoguddannelsesnet er en webside for undervisere og ledere på pædagoguddannelsen
Sygeplejerskeuddannelsesnet
Sygeplejerskeuddannelsesnet er en webside for undervisere og ledere på sygeplejerskeuddannelsen
Lederliv
Lederliv er et tværinstitutionelt samarbejde mellem professionshøjskolerne, som udgiver artikler om ledelse.