Ny læreruddannelse

En evaluering af læreruddannelsen i 2018 viste, at uddannelsen i nuværende form ikke er ambitiøs nok. Derfor nedsatte regeringen en udviklingsgruppe bestående af Danske Professionshøjskoler, Kommunernes Landsforening, Lærerstuderendes Landskreds, Danmarks Lærerforening og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der fik til opgave at nytænke uddannelsen. Nu er udviklingsgruppens anbefalinger klar. Bl.a. anbefales flere undervisningstimer, højere krav og bedre kobling mellem teori og praksis.

Ny læreruddannelse

En evaluering af læreruddannelsen i 2018 viste, at uddannelsen i nuværende form ikke er ambitiøs nok. Derfor nedsatte regeringen en udviklingsgruppe bestående af Danske Professionshøjskoler, Kommunernes Landsforening, Lærerstuderendes Landskreds, Danmarks Lærerforening og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der fik til opgave at nytænke uddannelsen. Nu er udviklingsgruppens anbefalinger klar. Bl.a. anbefales flere undervisningstimer, højere krav og bedre kobling mellem teori og praksis.

Uddannelses- og Forskningsministeriet har præsenteret udviklingsgruppens forslag til en ny læreruddannelse. En investering fra Christiansborg er nødvendig for at realisere forslaget, der bl.a. indeholder anbefalinger om flere undervisningstimer, mere krævende prøver og en styrket praktik. Det skal samlet gøre uddannelsen mere ambitiøs og ruste de nyuddannede bedre til lærerjobbet.

Udviklingsgruppen har arbejdet på anbefalinger til en ny læreruddannelse siden december 2020, og det er første gang, at et så bredt samarbejde om læreruddannelse, har fundet sted.  Derfor er der lagt op til en langtidsholdbar læreruddannelse, der nu skal diskuteres politisk.

Studerende, nyuddannet og undervisere om læreruddannelsen

Hvordan ser studerende, nyuddannede og undervisere i dag på læreruddannelsen, og hvad er der brug for på en ny læreruddannelse? 

Læs buddene fra lærerstuderende Jesper Søgaard, nyuddannet lærer Lærke Schmidt Thomsen og underviserne Else Skibsted og Nikolai Andersen.  

Med knap 12.000 studerende er læreruddannelsen en af Danmarks største videregående uddannelser. Vi har samlet fakta om de studerende baggrunde, optag, frafald og beskæftigelse. 

 

 

Med knap 12.000 studerende er læreruddannelsen en af Danmarks største videregående uddannelser. Vi har samlet fakta om de studerende baggrunde, optag, frafald og beskæftigelse. 

Forslag til en nytænkt læreruddannelse

En evaluering af læreruddannelsen i 2018 viste, at uddannelsen i nuværende form ikke er ambitiøs nok. Derfor nedsatte regeringen en udviklingsgruppe bestående af Danske Professionshøjskoler, Kommunernes Landsforening, Lærerstuderendes Landskreds, Danmarks Lærerforening og Uddannelses- og Forskningsstyrelsen, der fik til opgave at nytænke uddannelsen. Nu er udviklingsgruppens anbefalinger klar. Bl.a. anbefales flere undervisningstimer, højere krav og bedre kobling mellem teori og praksis.

FORSLAG TIL EN NYTÆNKT LÆRERUDDANNELSE

Udviklingsgruppen har arbejdet på anbefalinger til en ny læreruddannelse siden december 2020, og det er første gang, at et så bredt samarbejde om læreruddannelse, har fundet sted.  Derfor er der lagt op til en langtidsholdbar læreruddannelse, der nu skal diskuteres politisk.

NYHED: FORSLAG TIL EN NY OG BEDRE LÆRERUDDANNELSE ER KLAR

Uddannelses- og Forskningsministeriet har præsenteret udviklingsgruppens forslag til en ny læreruddannelse. En investering fra Christiansborg er nødvendig for at realisere forslaget, der bl.a. indeholder anbefalinger om flere undervisningstimer, mere krævende prøver og en styrket praktik. Det skal samlet gøre uddannelsen mere ambitiøs og ruste de nyuddannede bedre til lærerjobbet.

STUDERENDE, NYUDDANNET OG UNDERVISERE OM LÆRERUDDANNELSEN

Hvordan ser studerende, nyuddannede og undervisere i dag på læreruddannelsen, og hvad er der brug for på en ny læreruddannelse? 

Læs buddene fra lærerstuderende Jesper Søgaard, nyuddannet lærer Lærke Schmidt Thomsen og underviserne Else Skibsted og Nikolai Andersen.  

FAKTA OM LÆRERUDDANNELSEN

Med knap 12.000 studerende er læreruddannelsen en af Danmarks største videregående uddannelser. Vi har samlet fakta om de studerende baggrunde, optag, frafald og beskæftigelse. 

Search this website